Kas, kaip, kur ir kada?
Vairas - kaip detalė, tinkanti valdyti automobilį, atsirado kartu ir su automobiliu. Tačiau specialūs vairai, kuriuos matome šiuolaikiniuose sportiniuose boliduose atsirado šiek tiek vėliau.
Iš pradžių, lenktynėms paruošti automobiliai buvo komplektuojami su standartiniais, niekuo neišskiriančiais vairais, tačiau situacija labai greitai pradėjo keisti po to, kai automobilių gamintojai pradėjo skirti daugiau dėmesio mašinų valdymui.
Puikus pavyzdys - nuotraukoje matomas „Miller Special 122 SC“ automobilio vairas, kuris buvo pagamintas 1922 metais. Vairo forma - apvali (akivaizdu). Pats vairas buvo padengtas iš odos, medžio ar kitų medžiagų. Jų diametras buvo pakankamai didelis, tačiau taip buvo dėl to, jog vairuotojai galėtų lengviau valdyti automobilius.
Formulė 1
Ne veltui ši automobilių sporto šaka laikoma autosporto karaliene. Būtent šioje sporto šakoje buvo demonstruojami patys iškiliausi, geriausi sprendimai, kurie vėliau pateko ir į masinę gamybą.
Vienas iš geriausių pavyzdžių - trijų stipinų vairas, padengtas medžio apdaila. Kodėl būtent medžio? Nes itin ilgose lenktynėse inžinieriai norėjo užtikrinti, jog nesušaltų vairuotojo rankos.
Metams bėgant, vairų skersmuo mažėjo, o iki tol tradicinėmis medžiagomis laikyti komponentai turėjo užleisti išmanesniems ir pigesniems analogams.
Technologijų tobulėjimas Formulėje 1 buvo neįtikėtinai spartus. Inžinieriai norėdami padidinti lenktynių efektyvumą ir sumažinti pilotų sustojimą aptarnavimo zonoje, į naujausius bolidus diegdavo specialias sistemas, kurios vieno mygtuko paspaudimu pilotui leisdavo atsigerti vandens arba keisti variklio pajėgumo parametrus.
Prasidėjusi technologinė pasiutligė paskatino inžinierius naujausių sistemų valdymo mygtukus sumontuoti ant vairo. Vairuotojas norėdamas atlikti vieną ar kitą veiksmą, jį atlikdavo instinktyviai, neatitraukdamas akių nuo lenktynių trasos.
Aštuntame dešimtmetyje „Ferrari“ buvo pristačiusi sistemą, kuri leisdavo pavaras perjungti dviem mygtukais esančiais ant vairo, tačiau po keletos bandymų buvo priimtas sprendimas, jog šis išradimas atima visą žavesį. Be to, tai labai stipriai palengvina vairuotojo darbą. Pasak „Ferrari“ vairuotojų, taip neturėtų būti.
Kuomet daugelis Lietuvos gyventojų svajojo apie nepriklausomybę, automobilių sporto pasaulis žengę labai didelį žingsnį į priekį.
Formulės 1 boliduose montuojami vairai atsikratė apvalių formų, vairai tapo multifunkciniu prietaisu, kurio dėka pilotai galėdavo keisti įvairiausius parametrus. Nuotraukoje - 2002 metų sezonui paruoštas „Williams“ bolido vairas.
Tuo apačioje - 2017 metų sezonui tinkamo „Renault“ bolido vairas. Kaip matote patys - per porą dešimtmečių Formulės 1 vairai kardinaliai nepasikeitė, o labai stipriai evoliucionavo.
Su moderniu Formulės 1 galima keisti stabdžių balansą, pakeisti variklio pajėgumą, aktyvuoti „DRS“ ir „ERS“ sistema. Trumpai tariant - paprastam mirtingajam - tai komplikuočiausias prietaisas pasaulyje.
Pasaulio ralio čempionatas
Formulės 1 ir pasaulio ralio čempionatas yra absoliučiai skirtingos disciplinos. Palyginus su Formulę 1, pasaulio ralio čempionato raida buvo kuklesnė ir ne tokia radikali. Be to, pasaulio ralio čempionato organizatoriai visuomet norėjo, jog lenktynių didvyris būtų vairuotojas, o ne automobilis.
Ralio boliduose sumontuoti vairai mažai kuo skyrėsi nuo tų, kuriuos galėjome pamatyti įprastuose modeliuose. Tai buvo dviejų, trijų arba keturių stipinų vairai.
Per keletą dešimtmečių, šiai autosporto šakai skirtų bolidų vairai pasikeitė minimaliai. Viršuje matote 8-ame dešimtmetyje sukurto „Opel Ascona“ vidų, tuo tarpu apačioje esanti nuotrauka - naujutėlio „Volkswagen Polo R WRC“ bolido vairas.
Akivaizdu, naujos kartos vairai dabar yra padengti „Alcantara“ oda ir turi sumontuotą valdymo panelę, kurios dėka lenktynininkai gali įjungti valytuvus, žibintus, pakeisti variklio darbo režimą.
Le Mano maratonas
Nesuklysime pasakę, jog pati didžiausia vairų evoliucija įvyko boliduose, kurie buvo skirti 24 valandų maratonui Le Mane.
Kadangi Le Mano 24 valandų lenktynėse dalyvauja itin platus spektras automobilių, per daugiau kaip 90 metų lenktynių evoliuciją buvo galima išvysti įvairiausių sporto šakų mišrainę.
Pirmieji bolidai turėjo storus, penkių stipinų vairus, pagamintus iš gryno metalo. Praėjus porai dešimtmečių - 1949 metais Le Mano varžybas laimėjęs „Ferrari 166 MM“ turėjo vairą, kuris buvo panašus į tą, kuris buvo montuojamas į Formulės 1 bolidus. Trijų stipinų, medžio apdaila.
Trečioje nuotraukoje pamatysite 1991 metų gamybos, rotorinį variklį turinčios „Mazda 787B“ vidų. Kaip matote, vairas tapo mažesnis, padengtas „Alcantara“ oda, tačiau vis dar atrodė paprastai ir aiškiai. Jokių įmantrių mygtukų ar valdymo sistemų.
O dabar persikelkime į 2006 metus, kuomet 24 valandų maratone dominavo „Audi“. Priešais Jūsų akis - U formos vairas iš „Audi R10 TDI“.
15 metų skirtumas - akivaizdus ir radikalus. Dabar automobilio vairas primena Formulės 1 vairą. Jis buvo pagamintas iš aliuminio ir anglies pluošto, o pats vairas buvo aptrauktas „Alcantara“ oda.
Laikrodį dar kartelį pastumkime į priekį - tai praėjusiais metais lenktynėse dalyvavusio „Porsche 919 Hybrid“ vairas, kuris, vėl, labai primena Formulės 1 vairą. Jame netrūksta galimybės mygtukų, kurie keičia įvairiausius bolido parametrus. Apskritai - ant vairo yra net 24 mygtukai ir jungikliai.
DTM
Vokietijos kėbulinių automobilių žiedinių lenktynių čempionate dalyvaujantys bolidai dažnai įvardijami Formulėmis 1 su tradiciniais kėbulo tipais.
Techninė automobilių dalis - panaši, tačiau pažvelgus į vairą - matyti akivaizdus skirtumas.
Ankstyvieji „DTM“ bolidų vairai labai primina „WRC“ boliduose matytus komponentus. Tai buvo trijų stipinų vairai, kurie puikiai lipdavo prie rankos.
Naujasis tūkstantmetis į „DTM“ čempionatą įnešė nemažai naujovių, kurios buvo matomos ir kitose autosporto disciplinose. Viena iš jų - šalia vairo esantys mygtukai, leidžiantis keisti bolido parametrus.
Antroje nuotraukoje pamatysite 2003 metų sezonui paruoštą „Mercedes Benz CLK 55 AMG“.
Moderniuose „DTM“ boliduose matoma ne technologinę pasiutligę, o paprastumą ir elementarumą. Vairas itin mažas, turintis vos keletą mygtukų, kurių dėka galima keisti stabdžių balansą, įjungti „DRS“ sistemą ir pan.
Driftas
Jeigu pažvelgtume į vairus, kurie buvo montuojami į driftui skirtus automobilius prieš 15 metų ir dabar - pamatytume tik minimalius pokyčius. Kadangi drifteriams nereikia keisti įvairiausių parametrų slystant šonu, į automobilius montuojami elementarūs, tik vieną funkciją turintys atlikti vairai.
Pirmoje nuotraukoje - klasika laikomas „Toyota AE86“ bolidas su Keiichi Tsuchiya už vairo. Tuo tarpu antroje nuotraukoje modernus „Ford Mustang RTR“ bolidas, kurį vairuoja Vaughanas Gittinas jaunesnysis.