REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Automobilių sportas visuomet buvo ta vieta, kurioje buvo pristatomos pačios beprotiškiausios, neįprasčiausios, kvapą gniaužiančios technologijos, netradiciniai inžinierių sprendimai. Automobilių sportas kaip vieta, kurioje gimsta naujos idėjos - sunkiai pakeičiama. 
Apžvelgti visas automobilių sporto sritis reikėtų nemažai laiko, tad šį kartą susikoncentruosime į vieną svarbiausių detalių kiekviename automobilyje, kiekvienoje transporto priemonėje - tai detalė į kurią įsikimbame ir sukuria valdome automobilį. Tačiau apie viską nuo pradžių.

Automobilių sportas visuomet buvo ta vieta, kurioje buvo pristatomos pačios beprotiškiausios, neįprasčiausios, kvapą gniaužiančios technologijos, netradiciniai inžinierių sprendimai. Automobilių sportas kaip vieta, kurioje gimsta naujos idėjos - sunkiai pakeičiama. 
Apžvelgti visas automobilių sporto sritis reikėtų nemažai laiko, tad šį kartą susikoncentruosime į vieną svarbiausių detalių kiekviename automobilyje, kiekvienoje transporto priemonėje - tai detalė į kurią įsikimbame ir sukuria valdome automobilį. Tačiau apie viską nuo pradžių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

002 (1)


Kas, kaip, kur ir kada?
Vairas - kaip detalė, tinkanti valdyti automobilį, atsirado kartu ir su automobiliu. Tačiau specialūs vairai, kuriuos matome šiuolaikiniuose sportiniuose boliduose atsirado šiek tiek vėliau.
Iš pradžių, lenktynėms paruošti automobiliai buvo komplektuojami su standartiniais, niekuo neišskiriančiais vairais, tačiau situacija labai greitai pradėjo keisti po to, kai automobilių gamintojai pradėjo skirti daugiau dėmesio mašinų valdymui.
Puikus pavyzdys - nuotraukoje matomas „Miller Special 122 SC“ automobilio vairas, kuris buvo pagamintas 1922 metais. Vairo forma - apvali (akivaizdu). Pats vairas buvo padengtas iš odos, medžio ar kitų medžiagų. Jų diametras buvo pakankamai didelis, tačiau taip buvo dėl to, jog vairuotojai galėtų lengviau valdyti automobilius.

REKLAMA

003


Formulė 1
Ne veltui ši automobilių sporto šaka laikoma autosporto karaliene. Būtent šioje sporto šakoje buvo demonstruojami patys iškiliausi, geriausi sprendimai, kurie vėliau pateko ir į masinę gamybą.
Vienas iš geriausių pavyzdžių - trijų stipinų vairas, padengtas medžio apdaila. Kodėl būtent medžio? Nes itin ilgose lenktynėse inžinieriai norėjo užtikrinti, jog nesušaltų vairuotojo rankos.
Metams bėgant, vairų skersmuo mažėjo, o iki tol tradicinėmis medžiagomis laikyti komponentai turėjo užleisti išmanesniems ir pigesniems analogams.

REKLAMA
REKLAMA

004


Technologijų tobulėjimas Formulėje 1 buvo neįtikėtinai spartus. Inžinieriai norėdami padidinti lenktynių efektyvumą ir sumažinti pilotų sustojimą aptarnavimo zonoje, į naujausius bolidus diegdavo specialias sistemas, kurios vieno mygtuko paspaudimu pilotui leisdavo atsigerti vandens arba keisti variklio pajėgumo parametrus.
Prasidėjusi technologinė pasiutligė paskatino inžinierius naujausių sistemų valdymo mygtukus sumontuoti ant vairo. Vairuotojas norėdamas atlikti vieną ar kitą veiksmą, jį atlikdavo instinktyviai, neatitraukdamas akių nuo lenktynių trasos.
Aštuntame dešimtmetyje „Ferrari“ buvo pristačiusi sistemą, kuri leisdavo pavaras perjungti dviem mygtukais esančiais ant vairo, tačiau po keletos bandymų buvo priimtas sprendimas, jog šis išradimas atima visą žavesį. Be to, tai labai stipriai palengvina vairuotojo darbą. Pasak „Ferrari“ vairuotojų, taip neturėtų būti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

005


Kuomet daugelis Lietuvos gyventojų svajojo apie nepriklausomybę, automobilių sporto pasaulis žengę labai didelį žingsnį į priekį.
Formulės 1 boliduose montuojami vairai atsikratė apvalių formų, vairai tapo multifunkciniu prietaisu, kurio dėka pilotai galėdavo keisti įvairiausius parametrus. Nuotraukoje - 2002 metų sezonui paruoštas „Williams“ bolido vairas.

006


Tuo apačioje - 2017 metų sezonui tinkamo „Renault“ bolido vairas. Kaip matote patys - per porą dešimtmečių Formulės 1 vairai kardinaliai nepasikeitė, o labai stipriai evoliucionavo.
Su moderniu Formulės 1 galima keisti stabdžių balansą, pakeisti variklio pajėgumą, aktyvuoti „DRS“ ir „ERS“ sistema. Trumpai tariant - paprastam mirtingajam - tai komplikuočiausias prietaisas pasaulyje.

REKLAMA

007


Pasaulio ralio čempionatas
Formulės 1 ir pasaulio ralio čempionatas yra absoliučiai skirtingos disciplinos. Palyginus su Formulę 1, pasaulio ralio čempionato raida buvo kuklesnė ir ne tokia radikali. Be to, pasaulio ralio čempionato organizatoriai visuomet norėjo, jog lenktynių didvyris būtų vairuotojas, o ne automobilis.
Ralio boliduose sumontuoti vairai mažai kuo skyrėsi nuo tų, kuriuos galėjome pamatyti įprastuose modeliuose. Tai buvo dviejų, trijų arba keturių stipinų vairai.

008


Per keletą dešimtmečių, šiai autosporto šakai skirtų bolidų vairai pasikeitė minimaliai. Viršuje matote 8-ame dešimtmetyje sukurto „Opel Ascona“ vidų, tuo tarpu apačioje esanti nuotrauka - naujutėlio „Volkswagen Polo R WRC“ bolido vairas.
Akivaizdu, naujos kartos vairai dabar yra padengti „Alcantara“ oda ir turi sumontuotą valdymo panelę, kurios dėka lenktynininkai gali įjungti valytuvus, žibintus, pakeisti variklio darbo režimą.

REKLAMA

009


Le Mano maratonas
Nesuklysime pasakę, jog pati didžiausia vairų evoliucija įvyko boliduose, kurie buvo skirti 24 valandų maratonui Le Mane.
Kadangi Le Mano 24 valandų lenktynėse dalyvauja itin platus spektras automobilių, per daugiau kaip 90 metų lenktynių evoliuciją buvo galima išvysti įvairiausių sporto šakų mišrainę.
Pirmieji bolidai turėjo storus, penkių stipinų vairus, pagamintus iš gryno metalo. Praėjus porai dešimtmečių - 1949 metais Le Mano varžybas laimėjęs „Ferrari 166 MM“ turėjo vairą, kuris buvo panašus į tą, kuris buvo montuojamas į Formulės 1 bolidus. Trijų stipinų, medžio apdaila.
Trečioje nuotraukoje pamatysite 1991 metų gamybos, rotorinį variklį turinčios „Mazda 787B“ vidų. Kaip matote, vairas tapo mažesnis, padengtas „Alcantara“ oda, tačiau vis dar atrodė paprastai ir aiškiai. Jokių įmantrių mygtukų ar valdymo sistemų.
O dabar persikelkime į 2006 metus, kuomet 24 valandų maratone dominavo „Audi“. Priešais Jūsų akis - U formos vairas iš „Audi R10 TDI“.
15 metų skirtumas - akivaizdus ir radikalus. Dabar automobilio vairas primena Formulės 1 vairą. Jis buvo pagamintas iš aliuminio ir anglies pluošto, o pats vairas buvo aptrauktas „Alcantara“ oda.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

014


Laikrodį dar kartelį pastumkime į priekį - tai praėjusiais metais lenktynėse dalyvavusio „Porsche 919 Hybrid“ vairas, kuris, vėl, labai primena Formulės 1 vairą. Jame netrūksta galimybės mygtukų, kurie keičia įvairiausius bolido parametrus. Apskritai - ant vairo yra net 24 mygtukai ir jungikliai.

015


DTM


Vokietijos kėbulinių automobilių žiedinių lenktynių čempionate dalyvaujantys bolidai dažnai įvardijami Formulėmis 1 su tradiciniais kėbulo tipais.
Techninė automobilių dalis - panaši, tačiau pažvelgus į vairą - matyti akivaizdus skirtumas.
Ankstyvieji „DTM“ bolidų vairai labai primina „WRC“ boliduose matytus komponentus. Tai buvo trijų stipinų vairai, kurie puikiai lipdavo prie rankos.
Naujasis tūkstantmetis į „DTM“ čempionatą įnešė nemažai naujovių, kurios buvo matomos ir kitose autosporto disciplinose. Viena iš jų - šalia vairo esantys mygtukai, leidžiantis keisti bolido parametrus.
Antroje nuotraukoje pamatysite 2003 metų sezonui paruoštą „Mercedes Benz CLK 55 AMG“.
Moderniuose „DTM“ boliduose matoma ne technologinę pasiutligę, o paprastumą ir elementarumą. Vairas itin mažas, turintis vos keletą mygtukų, kurių dėka galima keisti stabdžių balansą, įjungti „DRS“ sistemą ir pan.
Driftas
Jeigu pažvelgtume į vairus, kurie buvo montuojami į driftui skirtus automobilius prieš 15 metų ir dabar - pamatytume tik minimalius pokyčius. Kadangi drifteriams nereikia keisti įvairiausių parametrų slystant šonu, į automobilius montuojami elementarūs, tik vieną funkciją turintys atlikti vairai.
Pirmoje nuotraukoje - klasika laikomas „Toyota AE86“ bolidas su Keiichi Tsuchiya už vairo. Tuo tarpu antroje nuotraukoje modernus „Ford Mustang RTR“ bolidas, kurį vairuoja Vaughanas Gittinas jaunesnysis.

023


024


 
 
 
 
 

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų